natural

  • ۰
  • ۰

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ


میکرو به معنی کوچک و نیدلینگ یعنی سوزن زدن است و میکرونیدلینگ یعنی ایجاد سوراخ های ریز در سطح پوستمیکرونیدلینگروش جدید درمان بیماری های پوست است که به وسیله ابزاری به نام درماپن انجام می شود. با نفوذ سوزن ها به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرایند کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می شود. برای کنترل درد از کرم بی حس کننده موضعی استفاده می شود و انجام میکرونیدلینگ با این روش کاملا بدون درد است.

میکرونیدلینگ بهتر است یا لیزر؟

در مطالعات اخیر تاثیر میکرونیدلینگ از سایر روش های تهاجمی از قبیل لیزر فراکشنال و لایه برداری شیمیایی (پیلینگ) موثرتر گزارش شده است چراکه عمق نفوذ و تاثیر لیزر در حد لایه سطحی اپیدرم بوده (حداکثر ۶۲٫۵ میکرومتر) و در صورت نفوذ به لایه درم ایجاد اسکار و هیپوپیگمنتاسیون می نماید و این در حالی است که در میکرونیدلینگ عمق نفوذ سوزن ها به لایه درم می باشد (تا ۲۰۰۰ میکرومتر) و روند کلاژن سازی و بازسازی پوست با افزایش جریان خون موضعی در این لایه عمقی تحریک می شود. به علاوه انجام جوانسازی پوست با روش های لایه برداری با لیزر و یا اسیدهای پیلینگ در فصول گرم سال که میزان اشعه ماوراء بنفش در سطح بالایی است محدودویت هایی داشته ولی در روش میکرونیدلینگ به دلیل سالم ماندن لایه اپیدرم که نقش محافظت کننده از پوست را ایفا می کند منعی وجود ندارد. دوره نقاهت و خانه نشینی در لیزر دی اکسید کربن ۷ تا ۱۰ روز است و قرمزی پوست ممکن است ۳ تا ۴ ماه ادامه یابد در حالیکه قرمزی پوست در میکرونیدلینگ علارغم عمق نفوذ بالاتر حداکثر ۴۸ ساعت می باشد.

کاربردهای میکرونیدلینگ چیست؟

۱- درمان اسکارهای ناشی از جای جوش
درمان جای جوش و اسکار آبله مرغان و سالک از جمله موارد قابل درمان با روش میکرونیدلینگ می باشند که در این روش با افزایش ساخت کلاژن و الاستین با تحریک فیبروبلاست ها در لایه درم به هموار شدن پوست کمک می شود. برای تاثیر بیشتر از محلول مزوتراپی اسید هیالورونیک همزمان با میکرونیدلینگ استفاده می شود.

۲- افتادگی و شلی پوست
میکرونیدلینک به کاهش شلی و افتادگی پوست در صورت، دست ها و بدن کمک می نماید. لیفتینگ در ناحیه شکم بعد از بارداری به دلیل عدم بازگشت کامل عضلات شکم به وضعیت اولیه اش می باشد و میکرونیدلینگ برای این موضوع کمک زیادی نمی کند.

۳- استرچ مارک ( استریا حاملگی(
این ترک ها در واقع یک نوع پارگی پوست می باشند که لایه های عمقی پوست را درگیر نموده است و درمان کامل آن با هیچ روشی از جمله لیزر CO2 مقدور نمی باشد. با این حال میکرونیدلینگ به طور قابل ملاحظه ای در همرنگ شدن این ضایعات با پوست طبیعی و بهبود قوام و کاهش اندازه آن موثر می باشد. چنانچه میکرونیدلینگ با پی آر پی همراه شود تاثیر آن بیشتر خواهد شد. تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان استرچ مارک ۴ تا ۶ جلسه می باشد که به فاصله یک ماه انجام می شود.

۴- لکه های پوستی مقاوم به درمان
این لکه ها به دلیل تولید بیش از حد ملانین در پوست ایجاد می شوند. علت تولید بیش از حد ملانین می تواند متفاوت باشد و دلایلی از قبیل آفتاب سوختگی، آکنه، بریدگی ها، گزش حشرات و … علت ایجاد آن می باشد. چنانچه ملانین در لایه عمقی درم واقع شده باشد اسیدهای لایه بردار دسترسی به آن ندارند ولی با میکرونیدلینگ لایه درم به خوبی در دسترس بوده و به علاوه نفوذ داروهای مزوتراپی ضد لک که همزمان به روی پوست اسپری می شود موجب از بین رفتن ضایعات هایپر پیگمانته عمقی می شود. استفاده از کرم های ضد آفتاب بعد از درمان برای پیشگیری از عود ضایعات توصیه می شود.

۵- کاهش چین و چروک های پوست
کاهش چین و چروک های پوست به دلیل افزایش تولید کلاژن و الاستین و بهبود خون رسانی به پوست می باشد. مزیت کاهش چین و چروک با میکرونیدلینگ و یا طب سوزنی در مقایسه با تزریق بوتاکس و اسید هیالورونیک در این است که در روش میکرونیدلینگماندگاری طولانی تری بدست می آید و ماده خارجی وارد بدن نشده و عوارض جانبی این مواد وجود ندارد به علاوه برای جوانسازی پوست دست، گردن و صورت می توان از این تکنیک بهره جست. از طرف دیگر مواد فوق بعد از چند ماه توسط بدن متابولیسم شده و نیاز به تزریق مجدد می باشد. به علاوه در میکرونیدلینگ منافذ پوست به تدریج بسته شده و کیفیت و قوام پوست بهبود می یابد.

۶- درمان اسکارهای ناشی از اعمال جراحی قبلی سوختگی ها و عفونت ها
با فعال شدن فیبروبلاست ها و سلول های بنیادی و آزاد شدن فاکتورهای رشد پلاکتی ناهمواری های پوست به تدریج برطرف شده و اسکار تا حد قابل توجهی از بین می رود. بسته به اندازه اسکار وعمق آن و نوع پوست تعداد جلسات درمانی معین شده که معمولا ۷-۵ جلسه می باشد. اسکارهای ناشی از سوختگی با تاخیر به درمان پاسخ می دهند و بین ۶ ماه تا یک سال ممکن است طول بکشد.

روش میکرونیدلینگ چگونه است؟

سوراخ های ایجاد شده بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و ظرف چند ساعت بسته شده و مختصر قرمزی و تورم که بعد از میکرونیدلینگ ایجاد می شود چند روز بعد محو شده و هیچگونه علامتی در موضع باقی نمی ماند. مدت زمان هر جلسه حدود ۶۰ دقیقه است که ۴۵ دقیقه برای بی حسی و حدود ۱۵ دقیقه درمان با درماپن زمان می برد. بر اساس ناحیه صورت عمق درمان در آن موضع متفاوت است. با ادامه جلسات درمانی نفوذ کرم ها و پمادهای پوستی تسهیل شده و این یکی از مزیت های میکرونیدلینگ است چرا که در حالت عادی پمادها و کرم های پوستی فقط تا لایه سطحی اپیدرم نفوذ می کنند و به لایه های زیرین پوستی نمی رسند. حین عمل میکرونیدلینگ می توان مواد و سرم هایی از قبیل اسید هیالورونیک و کوکتل های مزوتراپی را برای نفوذ به لایه درم استفاده کرد. هیالورونیک اسید به تحریک کلاژن سازی کمک کرده و به جوانسازی پوست کمک می کند. به علاوه برای تیرگی زیر چشم محلول های روشن کننده و برای درمان لک از کوکتل های ضد لک استفاده می شود. در مواردی که آسیب پوست زیاد باشد قبل ازمیکرونیدلینگ سابسیژن انجام می شود که تاثیر درمان را دو چندان می کند. از دیگر مزایای میکرونیدلینگ این است که در انواع پوست و در تمام نقاط بدن و در چهار فصل سال قابل انجام است و این در حالی است که استفاده از لیزرهای لایه بردار در پوست های تیره و فصول گرم سال و نقاط نزدیک به چشم محدودیت هایی دارد و در پوست های تیره امکان سوختگی و ایجاد لک وجود دارد.

 

میکرونیدلینگ


 

 

ادامه مطلب


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی