natural

  • ۰
  • ۰

اگر شما به استفاده ی از آب گرم و داغ مبادرت می ورزید، به پوستتان آسیب وارد خواهید کرد. شما باید از آب سرد استفاده کنید! تمام خانم‌هایی که شما به پوستشان حسودی می‌کنید، به احتمال زیاد در کنار تمام مراقبت های زیبایی شان، از آب سرد استفاده می‌کنند, گفته میشود که دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم و زیبایی موثر است، ولی آیا این اثرات واقعیت دارد؟ ما برای پرسیدن همین سوال به سراغ پزشکان رفتیم.

یک دوش انفجاری آب سرد ممکن است برای بدن مفید باشد، ولی به لرزیدن زیر آن می ارزد؟ در حال حاضر روش های زیادی برای زیبایی وجود دارد، بر اساس آمار پلتفرم اجتماعی پینترست (Pinterest) جستجو برای دوش آب سرد ۷۵ درصد است. طرفداران این روش ادعا میکنند که، باعث افزایش متابولیسم، بهبود روحیه و حتی سلامت بیشتر پوست و مو میشود. دوش گرفتن فقط برای تمیز شدن نیست ( برای آرامش هم هست )، پس احتمالا دوش آب سرد پیشنهاد بهتری است، درست است

در این زمینه سال هاست بحث‌ها و توصیه‌های فراوانی انجام شده است. اما اهمیت این مسئله به عنوان عادت ساده‌ای که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی و سلامت ما داشته باشد به حدی بالا رفت که سال گذشته، موسسه ملی سلامت آمریکا در یک گزارش دقیق و کامل، به بررسی شیوه‌های مختلف هیدروتراپی و از جمله دوش گرفتن و همچنین دوش گرفتن با آب سرد پرداخت.

تحقیقات زیادی در مورد فواید و خواص دوش آب سرد انجام شده و تقریباً همه آنها تاکید دارند که این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

 

دیگر مزایای دوش آب سرد ؟

تقریباً همه منابع در مورد اثرات بسیار مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفس و گردش خون صحبت کرده‌اند. اگر چه گروه متمم نتوانست تحقیق مشخصی را در این زمینه پیدا کند. البته شاید دلیل این مسئله شفاف بودن کامل مکانیزم این تاثیر است: برخورد‌ آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می‌شود بلافاصله به سریع‌تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می‌شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و همچنین رگ‌ها تا حدی دچار انقباض می‌شوند. بدن تلاش می‌کند با ارسال خون با اندام‌های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال‌تر شدن سیستم تنفس و گردش خون است.

در تحقیقاتی که سال ۲۰۰۷ در فرضیه ی پزشکی منتشر شد، متوجه شدند دوش آب سرد ۲ – ۳ دقیقه ای ممکن است به از بین رفتن علایم افسردگی کمک کند، البته محققان اشاره کردند که مطالعات گسترده تری در این زمینه نیاز است.

تعدادی از تحقیقات جدید نشان میدهد که، هوای سرد ممکن است باعث تحریک چربی قهوه ای شود، یک نوع چربی که کالری بیشتری میسوزاند. در یک مطالعه کوچک در سال  ۲۰۱۴ ، مردانی که در معرض هوای سرد محیط قرار گرفته بودند، افزایش حجم چربی قهوه ای و فعالیت متابولیک بالاتری برای سوزاندن چربی داشتند. ولی باز هم باید بگوییم که تحقیقات کافی برای این که نشان دهد دوش آب سرد منجر به کاهش وزن میشود، انجام نشده است.

دوش آب سرد و تاثیر ان

تاثیر آب سرد بر پوست ؟

 

کارشناسان زیبایی می‌گویند اگر می‌خواهید به شکل طبیعی صورتی شفاف و براق داشته باشید، ‌هر روز صورتتان را با آب سرد بشویید.هر روز صبح باید تمام سطح پوست را با آب ، بدون استفاده از صابون شست. آب بهترین وسیله شست و شو و تمیز کردن پوست می باشدآب مورد استفاده برای شست و سوی پوست نباید سخت باشد،آب سخت در ترکیب خود مقدار زیادی نمک داردکه با چربی پوست مخلوط شده ماده ای چسبنده بوجود می آورد که در آب حل نمی شود.این ماده بر روی پوست کشیده می شود و غده های پوست را می بندد و مانع تنفس پوست می شود.دستگاه عصبی به سبب شوک ناشی از استفاده از آب سرد به رگهای خونی تغذیه کننده صورت، دستور منبسط شدن می‌دهد و به این شکل هر روز خون بیشتری وارد ناحیه صورت می‌شود. و این امر موجب شفافیت و براقی پوست صورت می شود.

دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، سرماخوردگی، هموروئید یا واریس بالا می برد. به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح لنفوسیت T  یک نوع گلبول سفید می شود که در برابر باکتری ها بسیار موثر عمل می کند.

زمانی که در برابر سرما قرار می گیرید، «انقباض عروق» در بدن ایجاد می شود؛ یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون را به جریان در می آورند، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند.علاوه بر این خون، سریع تر به ارگان های حیاتی بدن ارسال می شود تا آنها را گرم کند. در نتیجه جریان خون افزایش می یابد.

اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است، دوش آب ولرم مایل به سرد دوباره به کمک شما می اید ,این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود.

آب سرد باعث انقباض رگ های خونی می شود. این کار نیز پف کردگی و گودی زیر چشم ها را کاهش می دهد.خانم ها توجه داشته باشند که گرفتن آب سرد روی سینه ها باعث پیشگیری از افتادگی آنها می شود.علاوه بر این، آب سرد همچنین باعث بستن کورتیکول موها و درخشندگی آنها می شود. در نتیجه موها قوی تر شده و از ریزش آن ها نیز جلوگیری می شود.

آب سرد باعث تحریک غدد بدن می شود و بویژه برای افزایش باروری مردها موثر است. به خاطر اینکه سرما باعث افزایش میزان اسپرماتوزوئیدها می شود.

آب سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

برای موی سر هم اتفاقی مشابه پوست صورت می‌افتد. آب سرد کاتیکل‌های موها را می‌بندد که باعث سالم ‌تر ماندن پوست سر می‌شود. همچنین از جمع‌ شدن آلودگی‌ روی پوست سر جلوگیری می‌کند. آب گرم به این شناخته شده که چربی طبیعی پوست را می‌شوید، سپس پوست با تولید چربی بیشتر آن را جبران می‌کند، البته این اتفاق همیشه ُرخ نخواهد داد. با این وصف یا پوست شما خشک می‌شود و یا چرب، بنابراین دوش آب سرد گزینه‌ بهتری به نظر می‌رسد.

 

عوارض دوش آب داغ  ؟

نتیجه واقعی از این صحبت ها در اجتناب از دوش آب داغ برای دوست داران آب داغ است.  آب داغ ممکن است احساس خوبی را به شما بدهد، ولی اثرات زیادی روی پوست و موی شما میگذارد. دکتر لنس براون ,یکی از متخصصین پوست نیویورک، توضیح می دهد: آب داغ بعضی از چربی های طبیعی و  محافظت کننده از پوست شما را پاک می کند. که باعث احساس خشکی پوست و احساس خارش و تشدید بیماری های پوستی از قبیل اگزما میشود. این مسئله به خصوص در طول زمستان که هوای سرد بیرون و هوای خشک و گرم داخل، به طور طبیعی باعث خشکی بیشتر پوست می شود، مشکل ساز است.

اب سرد و سلامتی

ادامه مطلب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی